Februar 2022

Januar 2022

Godt Langsomt Nytår fra Teater Viva!

 

Dette er en langsom nytårshilsen. Langsom fordi den kommer fem uger efter nytår. Langsom fordi langsomhed er en kvalitet jeg som kunstner og som menneske, prøver at inddrage i min daglige praksis i denne tid. Langsomhed er en del af det nye, som Corona-epidemien har bragt med sig i mit liv. Jeg blev tvunget eller inviteret til at stoppe op. Jeg blev tvunget eller inviteret til at give tid og vente og være. Den nye langsomhed sætter min tidligere fart og vane med at ville videre hele tiden, i relief. Jeg er blevet meget interesseret i langsomme længerevarende processer.

Jeg fik også i opbremsningen og langsomheden mulighed for at fundere over flere dimensioner af det at leve og skabe bæredygtigt. Jeg vil gerne langsomt fortælle om Teater Vivas forgangne år og om Teater Vivas kommende år.

 

Teater Vivas arbejde har siden begyndelsen haft fokus på, at scenekunst kan være med til at skabe forbindelser og møder mellem forskelligartede eksistenser. Forbindelser og møder inde i mennesker og mellem mennesker, mellem mennesker og dyr og landskaber, mellem alt levende, mellem det kendte og det ukendte.

I 2015 initierede Teater Viva projektet Singing Our Place i forbindelse med klimatopmødet i Paris og FN`s skabelse af de 17 Verdensmål. Singing Our Place -projektet handler om at undersøge, hvordan vi gennem kunstneriske processer kan udforske en mere bæredygtig og ligeværdig resonans mellem mennesker og vores levende omgivelser. Projektet har indtil videre skabt forestillinger, installationer, koncerter, festivaler og workshops i Danmark, Island, Finland og Grønland.

Da Corona- epidemien ankom for 2 år siden, havde Teater Viva lige nået at afslutte det store Singing Our Place projekt Pinngortitaq Nipiliutsigu i Grønland. Vi havde over fire år skabt en stor musikteaterforestilling i samarbejde med grønlandske scenekunstnere og en stor gruppe lokale beboere i alle aldre i byen Ilulissat i Nordgrønland. Vi lavede en turne i Grønland med 48 medvirkende og afsluttede med at spille på Grønlands Nationalteater. Vi lavede også en interaktiv kunstudstilling på Ilulissat Art Museum. Fra 2015-20 lavede vi også projekter og forestillinger i Island. Vi glæder os til at vende tilbage.

Året efter i 2019, skabte Teater Viva den store internationale scenekunstfestival Voices and Visions for the Future, Singing Our Place Festival 2019 med 55 kvindelige scenekunstnere fra 17 lande og kulturer. Tak for at vi også nåede dette og vi glæder os til at kunne skabe den næste festival, når tid kommer. Se mere om Grønlandsprojektet og festivalen på teatrets hjemmeside.

 

De sidste år har der været tid til at udforske begrebet bæredygtighed yderligere. Sidst arbejdede vi i Grønland og Island i lange perioder over fem år. Vi arbejdede på projekter om bæredygtighed og om at skabe andre mere balancerede og respektfulde relationer til vores levende omgivelser. Samtidig fløj vi med fly frem og tilbage til Grønland. Når vi var hjemme turnerede vi i den gode gamle osende varevogn landet rundt. Hvor bæredygtig var det egentligt?

Vi solgte teatervognen, begyndte at leje landsbyens dele-elbil og prøvede også at skabe forestillinger, som vi kunne turnere med i bus eller tog.  Vi fokuserede på genbrug til kostumer og enkle løsninger til scenografi.  Efterhånden bruger vi hovedsagelig lyd og lys som scenografi.

Vi har i mange år også spillet udendørs forestillinger og koncerter. Under Corona-epidemien har vi indledt nye samarbejder omkring udendørs-forestillinger og koncerter til børn og voksne. Det har givet ny inspiration til at udvikle samspil med stederne og deres liv.

I den nye langsomhed under Corona-epidemien, har der også været tid og ro til at reflektere over kunstnerens vilkår. Det travle hårdtarbejdende uforudsigelige lavtlønnede scenekunstnerliv med ansøgningsdeadlines, salgsarbejde, konkurrence om de alt for få kulturkroner, opsætninger af forestillinger og turneer med få ressourcer, tidspres og mange krav til kroppen.

Hvordan er det muligt at være en bæredygtig scenekunstner også i forhold til sin egen natur, sin egen krop? Min scenekunstnerkrop har haft godt af Corona-epidemiens opbremsning og invitation til pause og restituering. Nu kom der fokus på udvikling af den indre bæredygtighed med plads til hvile og pleje af scenekunstnerens vigtigste instrumenter; kroppen, stemmen og energien.

 

Flere af Teater Vivas forestillinger gennem årene har undersøgt krisens og katastrofens mulighed for re-orientering og transformation. Dette er ikke mindre aktuelt i 2022.

I 2020 nåede jeg -lige inden epidemien brød ud – at lave en visning af den kommende soloforestilling Mørke Vande /Kirsebærblomster (arbejdstitel) på den internationale scenekunstfestival Vinterscenen i Norge. Tak for det. Forestillingen lever videre og har nu også fået tid til at udvikle sig. Det er en forestilling om at overleve i en livsfarlig familie i et destruktivt samfund. En montagesom udforsker kreativitet, resiliens og forvandlingsmod som livsvigtige elementer for et menneske og for et samfund. Tak for støtte til både udvikling og produktion fra Aarhus Kulturudviklingspulje. VI håber at kunne invitere til premiere til vinter!

 

I 2021 producerede jeg to nye børneforestillinger i samarbejde med Aarhus Børnekulturhus. Fortællinger Fra Havet og Fortællinger Fra Skoven spilles udendørs fra et lille scenehus og inviterer børnehavebørn og voksne med i et sanseligt samspil med skoven og stranden.

Jeg spillede også næste version af Galop – en dialog med Leonora Carrington – denne gang på Teatret Gruppe 38, som en del af den internationale festival LitteratureXchange. Teater Viva er det første teater i DK, som sætter Carrington i scene. Jeg fortsætter arbejdet med Carringtons univers; dels i soloforestillingen Galop, som er baseret på Carringtons tekster, dels i en større billed- og lydinstallation i samarbejde med en gruppe spændende yngre kvindelige scenekunstnere. Carringtons arbejde og visioner er vigtige i denne tid, hvilket de også har forstået på dette års internationale Art Bienale i Venedig, hvor Carrington er visionær frontfigur.

 

I 2021 var jeg også en del af Travers; et internationalt laboratorium for Cross Artforms. Her skabte jeg med bistand fra instruktør Lola Arias, performance lecturen Obsessed By Animals and Voices.

 

Jeg skabte også i 2021 kortfilmen The Woman, who wanted to be an Animal til den international digitale scenekunstfestival Goddess Lounge.

 

Sammen med billedkunstner Noelia Mora Solvez inviterede jeg i juli måned 61 kvinder og nonbinære til at besøge os i Atelieret på ARoS og undersøge, hvad magt er, set fra et kvindeligt perspektiv. Jeg arbejdede med alle deltagerne og deres stemmer en af gangen og vi filmede deres ordløse stemmeudtryk for magt. Dette blev til det store tredelte videoværk KOR, som vi udstillede på KØN -Gender Museum Denmark som del af udstillingen Women in Power. Jeg skabte også video-og lydværkerne We are by Your Side In This Passage, Let Us Jump!  og A Voice of Ones Owntil udstillingen. Jeg håber, at disse værker og særligt KOR kan blive oplevet på flere udstillinger.

 

Jeg spillede desuden solokoncerten Songs From My Body på POW-festivalen og var en del af performanceprojektet Walking Landscapes arrangeret af Københavns Internationale Teater.

 

I efteråret 2021 lavede jeg en tre dages Singing Our Place-workshop som en del af det internationale symposium Earthbound. Og i august udkom Vadim Keylins artikel om min interaktive stemmeperformance let Us Sing Your Place. Jeg havde også i 2021 dejlige instruktøropgaver for Teatret Beagle, Teatret Draumværk og Kenneth Dahl Knudsen og Dunkelfolket.

Så på trods af COVID, var 2021 et frugtbart kunstnerisk år for Teater Viva og samtidig var vi ligesom så mange andre scenekunstnere forhindrede i at turnere og optræde på almindelige scener det meste af året. Hvilket så igen blev frugtbart som sagt for nye indsigter om måder at leve og være scenekunstner på.

 

Så i 2022 fokuseres der i Teater Viva på at udvikle vores nye projekter med langsomhed og balance.

Teatret har lige fået udviklingsstøtte til en ny fase med Singing Our Place- projektet, hvor vi i maj skal mødes med nye spændende partnere fra Sverige og Finland.

Soloforestillingen Duften af Kirsebærblomster skal udvikles og produceres frem mod premiere. Koncerten Songs From My Body opstår i en ny version.

Den refusionsgodkendte forestilling Tales From The Trash tilbydes over det ganske land for unge og voksne.

De nye udendørs børneforestillinger Fortællinger Fra Skoven og Fortællinger fra Havet kommer forhåbentlig i spil.

Leonora- soloforestillingen kommer på scenerne igen og kollektivudgaven tager sin spirende begyndelse i år.

Og så er der altid nogle musikalske fortællinger i spil med Aksel på celloen og alle de andre instrumenter.

 

Dette blev en lang langsom årsberetning og tak til dig, der har læst med så langt.

Jeg håber, at vi i 2022 ses derude i verden og mødes i scenekunstens levende ånderum!

 

Godt langsomt Nytår!

fra Katrine Faber, scenekunstner og kunstnerisk leder, Teater Viva, Singing Our Place.

 

 

 

 

 January 2020:

Happy New Year 2020 !

As a gift of the new year, you will now be able to read the huge article about

our project Singing Our Place in the renowned international magazine Performance Research.

 

 

Her er omtale i magasinet Finespind om Teater Vivas fantastiske internationale scenekunstfestival i 2019:

Nyhedsbrev Teater Viva Januar 2019

Godt Nytår fra Teater Viva !
Happy New Year 2019 from Teater Viva !


Tak til alle samarbejdspartnere og alle mennesker og landskaber vi har mødt i 2018 !

Aksel, Alvilda, Niels og Katrine var igen i Ilulissat i Grønland i marts måned for at genopsætte den store musikteaterforestilling Pinngortitaq Nipiliutsigu, som er skabt i samarbejde med 45 lokale og professionelle fra Ilulissat og Nuuk. I forbindelse med Teater Vivas projekt Singing Our Place om natur, mennesker og fremtid, har dette store ensemble arbejdet sammen siden 2015. Forestillingen havde urpremiere i Ilulissat i 2016. Takket være et godt samarbejde med Grønlands Nationalteater og støtte fra mange fonde, kunne vi i marts arbejde på genopsætningen og have tid til at samle os og udvikle forestillingen sammen.

Hele august måned var vi igen sammen for at øve og udvikle forestillingen, have repremiere i Ilulissat og turnere til Qeqertarsuaq på Diskoøen og til Nationalscenen i Nuuk. Forestillingen blev igen modtaget med stor begejstring og varme. Tak til alle deltagende, til vores publikummer, samarbejdspartnere og sponsorer ! Det var et kæmpe eventyr med strabadser og lyksaligheder, som vi aldrig vil glemme !

I løbet af foråret vil der komme flere billeder, film og tekster fra turneen i august i Grønland. Indtil da se billeder og videos på Facebook- siden Singing Our Place.

I april tog Katrine sammen med Sanne Storm til Helsinki for at møde Pirkko Fihlman. Pirkko er initiativtageren til udviklingen af den karelske grædekonetradition. En grædekone skaber grædekvad, som er en måde at udtrykke stærke følelser gennem sang. Ved begravelser kan en grædekone udtrykke den kollektive sorg og hjælpe de sørgende. Der findes også en tro på at det sidste som forlader den døende er hørelsen og grædekonen kan derfor hjælpe mennesket på den sidste rejse. Pirkko er nu også aktiv indenfor klimaaktiviteter. Teater Viva har inviteret Pirkko Fihlman til at deltage i den internationale festival Silences and Voices i Aarhus 7-11 juni 2019.

I maj spillede Teater Viva den interaktive performance Klimakonferencen på Det Fælles Bedstes Folketræf i Vejle.

I juni var Katrine gæsteforelæser på British Museum i London på den internationale konference Art, Materiality and Representation i panelet: Knowing by singing: song, acoustic ecologies and the overflow of meaning. Tak for økonomisk støtte fra Århus Kunstråd.

I juni havde Teater Viva også et inspirerende arbejdsforløb med instruktør Rolf Heim i København. Vi udviklede forestillingen Tales From The Trash. Tak for økonomisk støtte fra Århus Kunstråd.

Og i juni havde Katrine desuden et spændende arbejdsforløb med den amerikanske elektroniske musiker Michael McDermott i Berlin, København og Aarhus. Vi arbejdede på ny musik for stemme, looper og electronics og havde koncerter i alle tre byer. Samarbejdet er en del af Teater Vivas projekt Singing Our Place og McDermotts projekt EchoZoo.

I august var Singing Our Place/ Pinngortitaq Nipiliutsigu i Ilulissat, Qeqertarsuaq og Nuuk.

I september skabte Katrine sammen med installationskunstner Malene Pedersen på Museum Ovartaci, Aarhus den tværkunstneriske installation ”Afdeling for Kronisk Urolige Kvinder”. Installationen kunne besøges frem til d. 4 november og nød stor interesse.

I september lavede Teater Viva/ Katrine og musiker Aksel Striim også huskunstnerprojektet ”Lyt til Naturen – Lyt til dig selv ” sammen med 30 børn på Gårslev Skole.

Også i september: Teater Viva og Katrine optrådte med ”Kjolerne synger; elektroniske vaskerikoncerter i Næringen.” som en del af Pernille Steentofts vandreprojekt.

Og det var en travl september for her skabte Teater Viva i samarbejde med Odin Teatret den internationale festival Silences and Voices på Godsbanen i Aarhus. En prefestival for den kommende internationale festival Silences and Voices 2019; The Urgency of Hope, som vil finde sted d. 7-11 juni 2019 på Godsbanen i Aarhus.

Tak til alle fantastiske kvinder som kom fra nær og fjern og deltog med Jeres stemmer !

Til prefestivalen skabte Katrine work in progress - forestillingen: Fra Mørke Vande / From Dark Waters – My Silence, My Voice.

I oktober var Katrine inviteret til København som gæsteforelæser på Sounding Bodies – et internationalt symposium på Kunstakademiet for at dele visioner og erfaringer fra Singing Our Place-projektet.

Sammen med Maria Brænder og Claus Otto skabte Katrine performancen Microbial Stomach Growl til Fermenting Feminism International Gathering i oktober på Musikkonservatoriet i København i oktober.

Også i oktober udsprang endnu en ny Vivaforestilling. Forestillingen ”Gallop, Gallop ! ” hvor Katrine optræder med Leonora Carrington –tekster i møde med elektroniske kompositioner.

Vi er fortsat i gang med opsamling af dokumentation, hjemmesideopdateringer og produktion af film og billede – reportager fra alle begivenhederne i 2018.

En 10 siders artikel om Teater Vivas projekt Singing Our Place udkommer i det internationale digitale magasin Performance Research i marts 2019.

Nu vandrer vi håbefulde ud i det nye år 2019 med intensionen om at teatrets arbejde kan være med til at opbygge håb og handlinger til gode for den verden vi er en del af.

Vi er i gang med planerne for den internationale festival Silences and Voices 2019; The Urgency of Hope, som vil finde sted d. 7-11 juni 2019 på Godsbanen i Aarhus.

Festivalen er en del af vores projekt Singing Our Place, en del af samarbejdsprojektet med Odin Teatret: Between Two Sisters og en del af det internationale Magdalena Netværk for kvinder på scenen. Vi vil præsentere spændende kvindelige kunstnere og deres stemmer og visioner for fremtiden. Vi indbyder alle slags publikummer og deltagere til festivalen. Der vil være forestillinger, koncerter, workshops og udvekslingsfora. Følg med på teatrets facebookside og hjemmeside.

Teater Vivas forestilling Tales From The Trash er klar til turne i 2019 og vi håber, at komme ud til unge og voksne rundt om i landet med denne stærke aktuelle forestilling.

Derudover spiller Teater Viva også ”Galop Galop” og ”Fra Mørke Vande”, ”Let Us Sing Your Place”, ”Klimakonferencen” og ” One step ( for humanity )” i 2019.

Engang imellem lader vi os også overtale til at spille de gamle familieforestillinger Pjaltehætte og Bardo, som stadig er efterspurgte af både børn og voksne.

I maj mødes duoen Faber/ McDermott igen for at udvikle mere ny musik og turnere med elektronisk musik i projektet Forgotten Landscapes.

Teater Viva fortsætter projektet Singing Our Place, som skaber teaterforestillinger, koncerter, community plays, lydinstallationer og workshops. Vi undersøger forbindelserne mellem natur, mennesker og vores fælles fremtid.                                                                                                Hvilke fortællinger for fremtiden skaber vi sammen ?

I juli 2019 er vi inviterede til Finland til Arktisk Museum i Jakobsstad.

Det hører I snart mere om !

Nu ønskes I alle et underfuldt og håbefuldt og glædesfyldt nyt år !

 

Teater Viva

 

 

November 2015

 

"Isbjergene består af bittesmå bobler af luft,
som er millioner af år gammel.
Jeg er også bare en lille bitte boble midt i noget meget større."
 

 Nyheder vinteren 2015-16. Singing Our Place.

Et nordisk tværkunstnerisk projekt om menneske, natur, forandringer og fremtiden. Vi er lige kommet tilbage fra vores andet researchophold på 5 uger i Ilulissat i Nordvest-Grønland. Fantastiske og intense dage med møder med mennesker og natur. Vi takker NunaFonden og Nordisk Kulturfond for støtte til udviklingsarbejdet. Gå til Teater Vivas facebookside for at opleve fotofortællinger fra opholdene. Katrine var i Ilulissat og i Nuuk i februar og marts for at udvikle projektet Singing Our Place. I januar og maj spillede Teater Viva den danske work in progress – version af Singing Our Place i henholdsvis København på Det Frie Felts Festival og på Åbne Scene i Aarhus. Nu forbereder vi en grønlandsk version i samarbejde med grønlandske scenekunstnere og institutioner. I januar 2016 er vi blevet inviterede til at åbne lydinstallationen Hello ! How are you ? How is your Nature ? på Ilulissat Kunstmuseum.

En montage af lyde, stemmer og musik i en gruppe af sorte og hvide lydhytter, som du kan kravle ind i og opleve montagen. En fabulering over is, lys og mørke; at kravle ind i isen eller i mørket og høre fortiden, nutiden og fremtiden synge til dig.

Pinngortitaq Nipiliutsigu. I februar starter vi produktion af en musikteaterforestilling i Kulturhuset i Ilulissat. Vi har inviteret en fantastisk gruppe af professionelle scenekunstnere og lokale amatører med i processen. I øjeblikket arbejder vi på fuld tryk for at kunne finansiere hele projektet og håber at det lykkedes os i tide.

 

Samtidig skaber vi kontakter med kunstnere og institutioner på Island, Færøerne og i Norge for projektets videre fortsættelse i Norden.

Voxviva. Der er nu åbent for tilmeldinger til næste års forløb af det kunstneriske udviklingsforløb Voxviva. Se mere på www.voxviva.dk

Repertoireforestillinger. Vi turnerer fortsat med forestillingerne : Bardo, Pjaltehætte, One Step og Katastrofe. Vi har lige spillet Bardo på Xeneriet i Vejle og ser frem til at spille på Roskilde Teater d. 17 januar 2016.

Vi har også den glæde , at One Step er blevet inviteret til at spille på Transit ; International Teaterfestival på Odin Teatret i juni 2016.

Teater Viva samarbejder med skuespiller, sanger og pianist Anette Hagnell fra Grenland Friteater , Norge i produktionen Revolutioner og andre overgange, som planlægges at få premiere i 2016 ; muligvis i Bogota, Columbia.

Ind i mellem alt dette, spiller og optræder Katrine og Aksel fortsat med musikalske fortællinger for store og små, på skoler, virksomheder, institutioner, teatret, hospicer mv. Derudover underviser og coacher Katrine i private solosessions, på kurser og i virksomheder. Se mere på www.katrinefaber.dk om disse aktiviteter.

Vi håber, at møde dig og dine til vores forestillinger og arrangementer i Danmark og andre steder. Vi arbejder i Teater Viva i et stadigt håb om at kunst og kultur vil fortsætte med at være en væsentlig del af vores samfund, af alles liv. Til gavn for mødet mellem mennesker.

 

Gode hilsener fra Katrine og Aksel, Teater Viva

 

Se flere billeder her

 

 

 

 

Program for Singing Our Place på Åbne Scene 19-23 maj 2015

 

 

 

Singing Our Place er første del af et nordisk tværkunstnerisk klimaprojekt, der indeholder teaterforestillinger, koncerter, gæstekunstnere, lydinstallationer, workshops og møder mellem kunstnere, videnskabsfolk og mange andre beboere på Jorden.

Klimaforandringer er et af vor tids største spørgsmål. Efter klimatopmødet i København i 2009, hvor parterne ikke kom til enighed, håber mange på en global klimaaftale ved klimatopmødet i Paris i december 2015. I den anledning skaber Teater Viva teaterforestillingen Singing Our Place.

Is der smelter. Vand der løber. Temperaturer der stiger. Jord der tørrer ud. En verden i forandring. 

Singing Our Place foregår et sted i Europa i en ikke så fjern fremtid, hvor der findes en luksuslejr for klimaflygtninge. Her søger de privilegerede sikkerhed, mens verden omkring dem går under og de mindre privilegerede dør på flugt.

Verden og naturen er i opbrud; hvordan er vores egne relationer til det sted og den natur vi kommer fra? Teater Viva undersøger, hvad det vil sige at være menneske på et sted, at være forbundet eller ikke forbundet med naturen; naturen i din krop og naturen omkring dig.

Det handler om lydhørhed, om rummelighed og gæstfrihed eller det modsatte, og om forholdet mellem den vilde natur og den rationelle civilisation. I os selv og vores samfund. 

Forestillingen spørger: Er det sådan at nogle vil overleve og andre vil gå under?  Er det naturens orden?  Er det menneskenes natur? Nærmer vi os afslutninger? Nærmer vi os helt nye begyndelser, med nye muligheder?

”Vi ønsker ikke at lave en moralsk forudsigelig dommedags-klimaforestilling, men snarere en overraskende tankevækkende livslysten montage, som åbner rum til samtale og engagement fra alle sider.”

Forestillingen er skabt af Katrine Faber og Aksel Striim , Teater Viva.

Singing Our Place har premiere på Godsbanens Åbne Scene 19. maj kl.20:00. Den spiller frem til d.23. maj. Alle dage kl.20:00.

Mellem kl.12 og 16 fungerer Singing Our Place som en åben interaktiv lydinstallation med gratis adgang for alle i alle aldre. I dagtimerne vil der også være fremtidsværksteder med workshops for børn og unge.

Tak.

Tak til koreograf og scenisk konsulent Maria Striim for din klogskab , dit klare blik og din milde og

myndige pædagogik.

Tak til performere Lotus Lykke Skov og Trine Vinther for Jeres generøse medvirken.

Tak til naturforsker Rasmus Ejrnæs for dine indsigter og din smittende kærlighed til svampe, sommerfugle og elefanter og andre levende vækster.

Tak til Andreas Darum for dit fine lys og din omhyggelige medvirken .

Tak til det fantastiske team på Åbne Scene, som vi altid nyder at arbejde sammen med.

Tak til kuratorerne for Åbne Scene – uden Jeres støtte havde denne forestilling ikke kunne gennemføres.

Tak til Sceneagenturet for kompetent hjælp til PR og billetsalg.

Tak til hvalforsker Outi Tervo for sangene fra dine hval-venner i Diskobugten.

Tak til filosof Ole Fogh Kirkeby for inspiration og bastardsamtaler.

Tak til Eerli Nukannguaq Semsen for din visdom og dit venskab.

Tak til fiskerne og fangerne Kalinnguaq Olsvig og Jens Peter Olsvig og Ville Jensen for turene på isen og Jeres latter og sang og Jeres venskab og for at få lov at være Jeres lærling.

Tak til Panik fra Ututok River, Alaska for at fortælle myten om Hvalens Sjæl og den brændende Hjerte til Knud Rasmussen på hans 5. Thule ekspedition.

Og tak til Knud for at viderebringe myten i bogen Festens Gave.

Tak til Ludmilla og Alvilda for den inspiration I altid er.

 

Arnarulunguaq 1896-1933, ekspeditionsdeltager fra Thule ( da hun så New York i 1929 ):

” Ak, Vi som altid har troet at naturen var det største og ufatteligste af alt ! Og her står vi i et bjerglandskab af afgrunde og dybe kløfter; alt skabt af menneskers håndarbejde. Naturen er stor, Sila, som vi kalder det hjemme, Naturen, Universet, Verden , alt sammen Sila, som vore åndemanere fortalte at de kunne holde i ligevægt. Og jeg som aldrig kunne tro der på , ser det her. Naturen er stor men er menneskene ikke større, de små bitte væsener, som vi ser dernede i dybet haste omkring mellem hinanden ? De lever mellem disse stenmure, på denne slette af kunstigt skabte sten. Sten, sten, sten. Intet vildt ser vi, og dog lever de og får deres mad. Har de lært af dyrene , siden de graver sig ned under jorden som murmeldyr, dingler i luften som edderkopper, flyver som fugle, dykker under vandet som fisk og synes at have sejret over alt det vi andre kæmpede imod ? Hvad jeg ser, kan jeg ikke fatte, og jeg redder kun min forstand ved at tro, at vi alle er afgået ved en pludselig og voldsom død, og at alt det vi nu ser, hører et andet liv til. ”

 

 

 

 

Næste vinter er vi inviterede til Grønland af Kunstmuseet og Kulturhuset i Ilulissat med forestillinger, workshop og lydinstallation.

Derfra fortsætter vi til de øvrige nordiske lande. Kender du nogen, som vi kunne have glæde af at møde og samarbejde med, så modtager vi gerne inspiration. Det kan være scenekunstnere, musikere, videnskabsfolk, institutioner eller lokale beboere på spændende steder i Norden.

Forestilling og lydinstallation vil være i fortsat udvikling og forvandling alt efter hvordan de går i samspil med de steder de besøger og de udvekslinger og indslag fra gæstekunstnere og lokale beboere på stederne de modtager. Singing Our Place giver plads og rum til det samspil, hvor vi kan skabe nye fortællinger sammen om vores fælles fremtid.

På forhånd tak ! Kontakt: Katrine Faber, 50547024. Hjemmeside: www.teaterviva.dk.