Waterlines - en vandringsperformance produceret af Metropolis; Københavns Internationale Teater.

 

Seks Aarhus-kunstnere inviterer til en performativ vandring, som følger vandlinjen og tidslinjen fra mundingen af Aarhus Å til et forhistorisk samlingssted i Marselisborg Skov.

Hver kunstner fortolker en strækning på turen og fører publikum videre til den næste, fra Sydhavnens bankende industri og hemmelige passager til sandstrand og græsklædte gravhøje. Undervejs møder publikum performance, lyd og fortælling i samspil med stedet, og man involveres i ritualer og handlinger, hvor alle kroppens sanser aktiveres. Stemningen veksler mellem det legende, det økokritiske og det mytiske i konstant dialog med et landskab, der er spændt ud mellem menneskets trang til at forme og udvikle og menneskets  behov for at være i ét med naturen og omgivelserne.

 

KATRINE FABER, Teater Viva:

Jeg er optaget af stemmer; menneskestemmer og stemmer fra det mere end menneskelige. Jeg er optaget af det skrøbelige og forgængelige. Jeg er optaget af bløde kroppe og sårbare vækster og deres livsbetingelser i menneskenes verden og bygninger og veje af hårde materialer. Jeg undersøger resonansen mellem steder og kroppe. Jeg går i kunstnerisk dialog med Sydhavnens steder og Sydhavnens mennesker. Jeg inviterer lokale til at dele fortællinger og oplevelser fra Sydhavnen i en tid, hvor Sydhavnen er i stor forandring.

Hvilke stemmer er det vigtigt at vi lytter til? Hvilke steder og liv skal høres? Hvilke fremtidige livsbetingelser skaber vi for os selv og vores levende omgivelser?

Forestillingen spillede fra slutningen af august til starten af september 2023                  som en del af Aarhus Festuge.

I udviklingen af Katrines iscenesættelse i Sydhavnen, inviterede hun en gruppe hjemløse og socialt udsatte mennesker fra Sydhavnen med i sin forestilling. De kender stedet meget bedre og har vigtige men også overhørte fortællinger med sig. Forestillingen blev en stor succes og øjenåbnende oplevelse for både publikum, gruppen fra Sydhavnen og de institutioner i Sydhavnen, som havde kendt denne gruppe i årevis og ikke vidste, at de gik med en stor drøm om musik og teater - og at de var i stand til at gennemføre deltagelsen i alle forestillinger. Sammen med denne gruppe stiftede Katrine Faber siden Sydhavnens Gadeteater, som i dag er et selvstændigt teater i Aarhus med base i Sydhavnen. Se mere på siden om Sydhavnens Gadeteater.